Friday, February 11, 2011

real mancunians




St.Mark's


manchester city diasaskan pada 1880 dan adalah dikenali St. Mark's (West Gorton) pada masa itu.kemudianya kelab manchester ini memperbaharui nama kelab menjadi 1887 Ardwick FC dan pada 1894 kekal menjadi nama kelab manchester city.manchester city adalah kelab yang diwujudkan oleh manchester city council untuk bersaing di arena FA CUP dan liga kebangsaan english dimana ia baru ditubuhkan.kelab ini ditubuhkan untuk mewakili wilayah manchester dan mancunians.


city telah berjaya memenangi tropi pertama didalam divisyen kedua dan FA CUP dan seharusnya lebih banyak lagi jika tidak FA menharamkan terlalu ramai pemain didalam skuad,manager dan juga staf yang secara efektif telah pun berjaya membunuh skuad city.secara fakta,kebanyakan tropi awal united dimenangi oleh bekas pemain city yang menyertai united termasuklah lagenda city iaitu Billy Meredith.


pada tahun 1920 hingga 1950 city dikenali sebagai manchester FC dan adalah kelab yang lebih gah dan popular daripada united.selepas matt busby mengambil alih barulah united kembali memacu dan seterusnya bersaing diarus perdana.


walaupun pada pertenggahan 90'an city mengalami kejatuhan,ia tidak bermakna fan city berpaling tadah.fan united begitu juga sebelum 1993 dimana mereka begitu pendiam dengan musuh mereka liverpool menguasai dizaman itu.


Geografi


populasi dimanchester dianggar seramai 430,000.populasi greater manchester dicampurkan dengan cheshire,cornwall dan lain-lain adalah seramai 2.5 juta.fan united sering mendabik dada dengan kehadiran 70,000 fans mereka ke stadium.di greater manchester terdapat pasukan lain selain united dan city iaitu bolton wanderers fc,bury fc,wigan,rochdale afc,stockport country fc,oldham athletic afc dan lebih 30 pasukan lagi yang terdiri pasukan professional mahupun amateur.mengikut kajian terdapat 17 kelab professional digreater manchester dan jika dibahagi 2.5 juta dengan 17 hanyalah 14 ribu peminat dikawasan tersebut yang mewakili sebuah kelab tersebut.bagaimana pula kenyataan mereka dimana mempunyai fans seramai 320 juta.


secara geogarafinya united juga tidak bermain dikawasan manchester,mereka bermain dikawasan luar city of manchester yang dikenali borough of trafford.mereka menggunakan kawasan manchester untuk mendapat publisiti dimana city dahulunya merupakan kelab yang berjaya dan mereka telah mengunakan itu sebagai momentum mereka.


The City of Manchester and the County of Greater Manchester adalah 2 perkara berbeza.


manchester united bukanlah pasukan yang berasal dari manchester tetapi borough of trafford.mereka membayar dividen kepada trafford city council.mereka mungkin mempunyai poskod manchester ia adalah disebabkan faktor sempadan dan boroughs di kawasan greater manchester apabila diperkenalkan pada 1972,tidak bermakna mereka sebahagian daripada manchester daripada klu nama mereka.kes yang lain seperti Tranmere Rovers mempunyai Cheshire poskod.


Newton Heath L&YR FC juga pada masa penubuhan bukanlah dari kawasan manchester iaitu lancashire,akan tetapi diletakkan sebagai sebuah daerah kemudiannya dimanchester.18 tahun kemudian united juga telah keluar dari manchester ke trafford.seperti mana wimbledon ke milton keynes.


secara statistically,geologically and secara rasminya manchester city adalah satunya kelab yang berasal dari city of manchester.man united mungkin menjadi pilihan kebanyakan manchunians,akan tetapi mereka pembodohan diri mereka dengan menyatakan mereka menyokong pasukan "bandar" mereka.


sebagai kelab yang berkait rapat dengan manchester mengapa menyokong united yang tiada kaitan dengan manchester berbanding dengan manchester city yang dicipta oleh council untuk mancunians.

No comments:

Post a Comment